Vismigratieonderzoek in de Vecht.

Zaterdag, 5 mei 2018

Vanuit verschillende hengelsportverenigingen hebben 30 vrijwilligers, waaronder Koen Simons en John Oberink van de HSV Wijhe, zich aangemeld, om bij de stuw Vechterweerd vissoorten te monitoren.

De waterschappen Vechtstromen en Drents Overijsselse Delta werken in dit vismigratieonderzoek samen met o.a. Duitse organisaties. Vanaf begin maart t/m juni wordt bij de Vechterweerd met behulp van grote kruisnetten bekeken welke vissoorten de Vecht optrekken.

De 30 vrijwilligers hebben vooraf in Raalte van Sportvisserij Nederland uitleg en instructies over het onderzoek gehad, waarbij vooral ook visherkenning een belangrijke rol speelt. Op twee avonden in de week, te beginnen een half uur na zonsondergang, worden aan de stuwkant en in de vistrap vijf keer twee kruisnetten omhoog gehaald.

Dichtbij de stuw.

Op het bruggetje over de vistrap.

Men is geïnteresseerd in de eventuele migratie van vissoorten als paling, winde, kwabaal, zeeforel en vooral ook glasaal.
Op de eerste avond in maart (het ijs was net verdwenen) werden er posjes opgehaald.

Dat er ook een spiering werd gevangen, was verrassend.

De verschillende vissoorten en hun lengte worden op speciale formulieren nauwkeurig geregistreerd.
Op de laatste avond van april zaten de eerste kleine alen in de kruisnetten.

Misschien door de invloed van het weer, waren er helaas ook avonden bij zonder resultaat.
Met name de glasaaltjes zullen nog wel even op zich laten wachten.
Het project loopt nog tot juli en we zullen er van tijd tot tijd verslag van doen.