Vissen in de bergingsvijver langs de dijk.

Dinsdag, 26 april 2022

Sinds de grote karpersterfte die zich vorig jaar in de bergingsvijver voordeed graag aandacht voor het volgende:

Beste leden,

Zoals velen het al wel weten was er vorig jaar in Wijhe een grote sterfte onder de karpers, vele karpers zijn al overleden met name in de bergingsvijver langs de dijk. Na onderzoek van de karpersterfte blijkt dat het om het Koi herpesvirus gaat. Dit virus is lastig te bestrijden.

Omdat het al weer even geleden is heeft het bestuur besloten weer vissers toe te laten aan de bergingsvijver. Als jullie onderstaande adviezen in acht nemen moet dat geen bezwaar zijn.

Om te voorkomen dat deze ziekte overslaat naar andere wateren verzoeken wij u om na afloop van een visdag uw schepnet, weightsling, weegnet, leefnet en onthaakmat te ontsmetten, 24uur voor u gaat vissen op onze wateren maar ook op andere wateren. U kunt op internet zien hoe u dit eenvoudig kunt doen. Hier een link naar een filmpje waarin dat uitgelegd wordt.

In zijn algemeenheid zou iedereen dat eigenlijk altijd moeten doen, dan beperk je de risico’s tot een minimum.

Wij hopen dat u zelf de verantwoording neemt of u nu karpervisser, witvisser of roofvisser bent om zo de besmettingen op andere wateren te verkleinen en om zo nog te kunnen blijven genieten van onze hobby.

Het lijkt allemaal een beetje hetzelfde als met corona:

Samen kunnen we het virus de baas .